Om de verkoop van ‘groene’ auto’s te stimuleren wordt de bonus voor kopers van een elektrische auto verhoogd van 5000 naar 7000 euro. Voor hybride auto’s gaat het voordeel met 2000 euro omhoog naar 4000 euro. Dit kost de Franse staat naar verwachting 490 miljoen euro. Dit bedrag wordt gecompenseerd door een hogere belasting op zwaar vervuilende auto’s.
De Franse overheid streeft er verder naar haar wagenpark voor een kwart uit elektrische of hybride voertuigen te laten bestaan. Daarnaast komen er faciliteiten voor autobedrijven die lijden onder de moeilijke marktomstandigheden in Europa. De regering zet 350 miljoen euro opzij voor kredieten aan autoproducenten. Voor kleinere autobedrijven is 150 miljoen euro aan bijstand beschikbaar.
Spotjes
De regering huurt verder onder meer de bekende filmregisseur Luc Besson in om spotjes te maken die Fransen warm moeten maken voor de aankoop van een Franse auto.
Franse autoproducenten zitten door de economische problemen in Europa in zwaar weer. Woensdag bleek dat PSA Peugeot-Citroën in het eerste halfjaar van 2012 een verlies leed van 819 miljoen euro. Het bedrijf kondigde onlangs aan 8000 arbeidplaatsen te schrappen in Frankrijk.
De problemen blijven echter niet bepekt tot Frankrijk. Woensdag gaf het Duitse Daimler aan in bijna alle regio's economische onzekerheden en risico's te zien. De Duitse vrachtwagenbouwer MAN presenteerde daarnaast een verlies van 89 miljoen euro over het tweede kwartaal. Voor de rest van het jaar voorziet het concern een afname van de omzet.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl